QUICKBLOGG

– den kvickaste bloggen på nätet om fallet Thomas Quick

Dr Anna Dåderman: ”Ett mänskligt lidande utan motstycke”

leave a comment »


Självmordsförsök efter självmordsförsök.
Morderkännanden efter morderkännanden.
Sture Bergwall matades med narkotikaklassade mediciner och drabbades av kraftiga biverkningar.
Personalen på Säters sjukhus tolkade det som framgångar i terapin.

I ett nytt blogginlägg beskriver Sture Bergwall hur han drabbades av de kraftiga biverkningarna.
– Iakttagen av många raglade och kröp jag, svårt narkotikapåverkad, i avdelningens korridorer. Förtvivlad bortom alla gränser försökte jag hänga mig eller så slog jag mitt huvud blodigt på ett stengolv, skriver Sture Bergwall på sin blogg.
Anna Dåderman som är doktor i rättspsykiatri, och dessutom fil doktor i psykologi, har noga gått igenom Bergwalls journaler och gjort en analys av vanvården som han utsattes för. Hon menar att journalanteckningarna visar ”ett mänskligt lidande utan motstycke”.
– Jag drar slutsatsen att Sture Bergwalls dissociativa beteende såsom depersonalisering och schizofrenliknande upplevelser berodde på biverkningar av de läkemedel som han ordinerats under tiden för morderkännandena, skriver Anna Dåderman, docent i psykologi vid Stockholms universitet, i sitt utlåtande.

LÄS STURE BERGWALLS UPPSEENDEVÄCKANDE INLÄGG GENOM ATT KLICKA HÄR.

Written by Shine

juni 6, 2010 den 10:10 f m

Publicerat i Säters sjukhus

Kommentera

