QUICKBLOGG

– den kvickaste bloggen på nätet om fallet Thomas Quick

Norsk advokat tänker stämma Christer van der Kwast

with one comment


Frithjof Feydt är advokat till Therese Johannessens mamma. Han är skarpt kritisk till hur utredningarna har gått till och planerar nu att stämma den norska och svenska polisen.

Therese Johannessens mamma planerar att stämma det svenska rättsväsendet och polisanmäla Christer van der Kwast.
– Jag har varit försvarare i 36 år. Detta är något av det värsta jag någonsin sett, säger Frithjof Feydt, advokat, till norska TV2.

– Det är ganska uppenbart att det har begåtts många allvarliga fel av polis och åklagare – främst i Sverige – men delvis också i Norge. Så detta måste man gå till grunden med, så att det inte kan hända igen.  Det är naturligt för mamman och mig att utifrån detta begära ett rimligt skadestånd.  Och att eventuellt lämna in någon anmälan mot den eller de ansvariga personerna, säger Frithjof Feydt, mammans advokat till norska TV2.
Advokaten anser att det är åklagaren Christer van der Kwast som bär ansvaret för rättsskandalen. Men han utesluter inte att även de norska utredarna kommer att anmälas.
– Som jag ser det, efter att ha gått igenom förundersökningsmaterialet i målet och domarna, är det först och främst den svenska åklagaren och förundersökningsledaren som bär ansvar för det som skett. Men jag utesluter inte att vi också kommer att titta på det ansvar som faller på de i Norge som har drivit en oberoende utredning här, säger Frithjof Feydt.

Fått tips om annan mördare

Advokaten uppger till norska TV2 att det finns intressanta tips i fallet som skulle behöva utredas. En alternativ gärningsman som fortfarande finns i livet.
– Men jag får inte polisen till att undersöka saken förrän det finns en frikännande dom. Men så fort det kommer en friande dom så kommer jag att ta kontakt med polisen och be dem undersöka de konkreta tipsen, säger Frithjof Feydt.
Enligt honom finns det de på åklagarnivå som nekar honom tillgång till dokumentation i fallet.
– Jag tror det finns viktig information i det massiva utredningsmaterialet som finns på Drammens polisstation. Jag har försökt komma åt det, men blivit nekad. Det är ganska speciellt. Jag har aldrig mötts av att jag inte skulle få gå igenom dokumenten när ett mål varit så här nära en resning. Nu har jag av en eller annan märklig orsak blivit nekad. Jag tolkar det som att det finns stor prestige i det här målet, säger Frithjof Feydt.

LÄS ARTIKELN HÄR:
Varsler söksmål mot poltitet – Norska TV2

Therese Johannessens mamma planerar att stämma det svenska rättsväsendet och polisanmäla Christer van der Kwast.
– Jag har varit försvarare i 36 år. Detta är något av det värsta jag någonsin sett, säger Frithjof Feydt, advokat, till norska TV2.

Written by Shine

maj 18, 2010 den 11:59 f m

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ja stäm den där jävla poliskåren. Dom storljugande korrupta polisjävlarna. van der kwasten, dåren christianssen, gubb jan muppen och övriga inblandade dom borde ta sina liv, offentligt! Ge dom var sin pistol så får dom skjuta sig själva skallarna. Detta satans jävla drägg som våra korrupta åklagare och poliser representerar.

    Daniel o

    maj 29, 2010 at 6:22 f m


Kommentera

