QUICKBLOGG

– den kvickaste bloggen på nätet om fallet Thomas Quick

Quick berättar om morden i Norge

leave a comment »


Norrmännen har börjat uppmärksamma fallet Quick allt mer. Norska TV2 har varit till Säters sjukhus för att intervjua Sture Bergwall om de norska mord som han dömts för.

Sture Bergwall berättar bland annat hur det kom sig att han hittade till platsen där Gry Storvik hittades mördad. Bergwall vallades i Norge under utredningen av Trine Jensen. När bilen sällskapet färdades i körde förbi den plats där Gry Storvik hittades reagerade Bergwall starkt – något som länge ansetts som ett bevis för att han haft något med hennes död att göra. Ingen av polisutredarna skall nämligen ha vetat om att Gry Storvik mördats där.
– Jag hade fått information via de norska medierna. Jag tänker inte säga av vem, och hur jag fick informationen. Men det var av en norsk journalist, Jag visste att Gry Storvik hade hittats mördad på platsen. Det jag gjorde var att titta på en karta innan vi åkte. När vi sedan passerar en skylt med en specifik adress, vet jag att vi snart kommer vara där.  Och då börjar jag reagera, med hjälp av narkotikan, säger Sture Bergwall.

Rättsläkaren visade bilder

I intervjun framkommer också information om hur det kom sig att Sture Bergwall kunde lämna sådan ”unika” detaljer i fallet Gry Storvik.
– Dagarna innan rekonstruktionen, det var en söndag, då mötte jag Seppo Penttinen, Christer van der Kwast, Anders Erikson (rättsläkare), och några norska poliser. Vi träffades i ett konferensrum här på kliniken. De visade mig bilder av Gry som låg död på parkeringen, och jag fick även se bilder på Trine Jensen. Vi minglade, drack kaffe och pratade med varandra. På måndag morgon gjordes rekonstruktionen av mordet på Gry. Då visste jag hur hon låg på parkeringen. Jag fick klockren information och kom ihåg det jag hade sett på söndagen, säger Sture Bergwall.

SE INSLAGEN HÄR:
Thomas Quick sier han blöffet om drap – TV2
Quick kan frifinnes i maj – TV2

LÄS ARTIKELN HÄR:
Norske journalister ga meg drapsinformasjon – TV2

Written by Shine

maj 10, 2010 den 2:41 e m

Kommentera

