QUICKBLOGG

– den kvickaste bloggen på nätet om fallet Thomas Quick

Bröderna Bergwall publicerar sin andra bok på nätet

leave a comment »


Sten-Ove och Sture Bergwall

Nu har Sture Bergwall öppnat en blogg där boken ”Resningen” publiceras. Boken är uppföljaren till ”Thomas Quick är död” och är skriven av Sture och hans bror Sten-Ove. Varje dag publiceras ett nytt avsnitt ur boken på bloggen.

Tre avsnitt har redan publicerats och Sture Bergwall skriver även ned egna funderingar på bloggen under rubriken ”Parantes”. Eftersom det är en blogg hittar du det första avsnittet i boken längst ned.

FÖLJ BLOGGEN HÄR.

Utdrag ur ”Resningen”

Shalom. Sagt som i förbigående, sagt för att locka misstanke och ge trovärdighet. Shalom. Ordet träffade minnesexperten.
– Det finns en Shalomhändelse, sa jag där vi fanns i norrlandsnatur för att hitta minnesspår av annan händelse. I våra inre universum kretsade orden i banor runt bekräftelse-planeten. Hastigheten de färdades i var hög men omloppsbanorna var rangliga.
– Shalom.
Jag visste inte vad den mördade mannen hette men jag visste att han var från Israel.
–  Hmm.
Minnesexperten, som inte var expert på mina minnen men väl på hur man kunde locka fram dem, rätade på sin professorsrygg och såg mig i ögonen.
–  Shalom, sa han, tänker du på Dalarna?
Ordet var i hamn, navigeringen hade fungerat. Professorn lindade in Shalom-ordet i sin iver och knöt försiktigt minnesbanden om gåvan innan han gav den till min terapeut.
Den blå tabletten, som förde mig till himlar med säll berusning, landade på min tunga och jag sneglade i samma stund på kriminalkommissarien; snart, väldigt snart, skulle kvinnan vid min sida viska ordet i hans öra och det skulle sprida sig vidare.
Bunden av sin död låg han sargad på den tunna skogsbilvägen. I honom kretsade varken ord eller blod när skogvaktaren hittade honom. Polisen larmades och det som var resterna efter ett liv fotograferades.
Den avbildade döden hamnade så småningom på en anslagstavla i mitt rum, i ett collage med andra döda fanns fotot på den krumma kroppen, som krökt till sömn låg han invid dikeskanten.

Written by Shine

maj 4, 2010 den 4:28 e m

Publicerat i Blandat

Kommentera

